Tram krijgt voorkeur als nieuw Hoogwaardig Openbaar Vervoer
De opdrachtgevers hebben een keuze gemaakt voor het nieuwe Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) tussen Rotterdam-Zuid en -Oost: de tram krijgt de voorkeur boven een snelle bus. De tram sluit beter aan op het bestaande ov-netwerk, biedt meer ruimte voor reizigers en kan in de toekomst eenvoudiger worden uitgebreid.
Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)
De nieuwe tram is dus anders dan de bestaande trams in de stad: het is Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). HOV is een vorm van openbaar vervoer (tram, bus of metro) dat snel, betrouwbaar en comfortabel is, en dat vaak rijdt. Zo krijgt de tram bijvoorbeeld een eigen rijbaan. Hierdoor kan de tram meer snelheid maken en duurt een rit van begin- tot eindpunt ongeveer 15 minuten. De tram vertrekt elke 5 minuten. Zo kom je sneller van Rotterdam-Oost naar -Zuid, of andersom.
Voorkeur tram
Er is voorkeur voor een tram, omdat it goed past in het bestaande ov-netwerk, het biedt ten opzichte van de bus-systemen meer ruimte voor reizigers, er zijn meer mogelijkheden voor groen, en is makkelijker uit te breiden wanneer het aantal reizigers in de toekomst groeit. Voor een definitieve keuze werken we nog een aantal voorwaarden verder uit.
Nog voorwaarden te onderzoeken
De keuze voor de tram is nog niet definitief. Eerst wordt onderzocht of de lijn goed kan aansluiten op metro- en busstation Zuidplein. Ook moet de aanleg passen binnen het beschikbare budget. Daarnaast maken de gemeente Rotterdam en de MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) afspraken over de jaarlijkse kosten voor beheer, onderhoud en exploitatie van de trams.
Betrokkenheid van bewoners
Na de voorlopige keuze zijn we op straat met bewoners van Rotterdam-Zuid en Kralingen in gesprek gegaan over de komst van de tram en hun rol in het proces. Daarnaast konden mensen een online enquĂȘte invullen. In totaal hebben 395 bewoners de vragenlijst ingevuld.
Vervolg
Tot eind 2026 werken we verder aan het ontwerp van de nieuwe tramlijn. Daarbij kijken we naar de aansluiting op het huidige netwerk en hoe de tram het beste in de straten kan worden ingepast.
Nieuwsbrief
Op de hoogte blijven? Meldt u dan aan voor onze nieuwsbrief.
Het laatste nieuws
Hieronder leest u over de belangrijkste ontwikkelingen bij de Stadsbrug en OV.