Tram
Er komt een nieuwe tramverbinding tussen Zuidplein en Kralingse Zoom die snel, betrouwbaar en comfortabel is, en die vaak rijdt. Deze tram rijdt 12 keer per uur in ongeveer 15 minuten van zuid naar oost, en omgekeerd.
Makkelijk reizen door stad en regio
Deze nieuwe tram is anders dan de bestaande trams in de stad. Hij krijgt bijvoorbeeld een eigen rijbaan. Hierdoor kan de tram meer snelheid maken en duurt een rit van begin- tot eindpunt ongeveer 15 minuten. De tram vertrekt elke 5 minuten. Zo kom je sneller van Rotterdam-Oost naar -Zuid, of andersom. Dat is handig voor iedereen die in Rotterdam woont, werkt, naar school gaat of op bezoek komt.
De tram sluit ook aan op het vernieuwde station Rotterdam Stadionpark met sprintertreinen in de richting van Dordrecht en Den Haag. Daarom maakt de tram ook het reizen binnen de regio sneller en makkelijker.
De nieuwe tram is dus snel, betrouwbaar, comfortabel en rijdt vaak. Dit betekent dat de nieuwe tram Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) is.
Voorkeur voor een tram
Naast de tram zijn er ook andere vormen van HOV bekeken. Bijvoorbeeld een snelle bus. In het voorjaar van 2025 hebben de opdrachtgevers hun voorkeur uitgesproken voor een tram. Die past goed in het bestaande ov-netwerk. Een tram kan meer reizigers meenemen dan een bus en kan later makkelijker worden uitgebreid als er meer mensen gaan reizen. De keuze voor een tram staat nog niet helemaal vast. We werken nog een aantal punten uit.
Zo onderzoeken we of de tram goed kan aansluiten op het metro- en busstation Zuidplein. Moet de aanleg passen binnen de financiële afspraken. En is het nodig dat de gemeente Rotterdam en de MRDH afspraken maken over de jaarlijkse kosten voor exploitatie, beheer en onderhoud van de trams.
Onderzoeken en ontwerpen
Doordat de tram een eigen rijbaan krijgt, betekent dit dat de straten waar de tram gaat rijden gaan veranderen. Tot de zomer van 2026 onderzoeken we op welke manier de tram het beste in de straten ingepast kan worden. Hiervoor maken we onder andere een schetsontwerp van de straten. Daarbij kijken we ook naar de aansluiting op het huidige ov-netwerk. Hierna gaan we de echte nieuwe ontwerpen van de straten maken waar de tram doorheen gaat rijden.
Veelgestelde vragen
Wat betekent Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)?
Hoogwaardig Openbaar Vervoer is een vorm van openbaar vervoer (tram, bus of metro) die snel is, zeer vaak gaat, comfortabel én betrouwbaar is.
Welk type HOV gaat hier rijden?
Voor dit project is in het voorjaar van 2025 de voorkeur uitgesproken voor een tram. Dit past goed in het bestaande ov-netwerk, biedt ten opzichte van de bus-systemen meer capaciteit, meer mogelijkheden voor groen, en is makkelijker uit te breiden wanneer het aantal reizigers in de toekomst groeit. Voor een definitieve keuze werken we nog een aantal voorwaarden verder uit.
Zo onderzoeken we of de tram goed kan aansluiten op het metro- en busstation Zuidplein. Moet de aanleg passen binnen de financiële afspraken. En is het nodig dat de gemeente Rotterdam en de MRDH afspraken maken over de jaarlijkse kosten voor exploitatie, beheer en onderhoud van de trams.
Hoelang duurt een rit tussen Kralingse Zoom en Zuidplein?
De nieuwe tram rijdt in ongeveer 15 minuten tussen Zuidplein en Kralingse Zoom. De tram vertrekt elke 5 minuten. Omdat de tram een eigen rijbaan heeft en voorrang krijgt op de kruispunten, is de reistijd van de tram betrouwbaar. En de tram rijdt comfortabel. Bijvoorbeeld omdat je in een nieuw voertuig reist met fijne stoelen, maar ook omdat de bochten niet te scherp zijn.
Waarom komt er een nieuwe tramverbinding tussen Zuidplein en Kralingse Zoom?
Rotterdam groeit. Er komen nieuwe woningen en nieuwe mensen bij. Om iedereen makkelijk te laten reizen door Rotterdam, is een extra tramverbinding nodig. Daarmee voorkomen we dat het bestaande ov-netwerk in het centrum (metro en tram) te druk wordt.
Wat betekent de nieuwe tramverbinding voor de bestaande straten in de wijken?
De tram gaat rijden door straten waar nu nog geen tram rijdt. Dit betekent dat deze straten gaan veranderen. We ontwerpen een nieuwe inrichting voor de straten waarbij we kijken naar ruimte die nodig is voor de tramrails en de haltes, maar ook naar de ruimte voor de auto, fiets, voetganger en voor groen. Ook onderzoeken we wat de komst van de tram in de straat betekent voor de routes van de auto, fiets en voetgangers en hoe de wijken goed bereikbaar blijven voor de bewoners.
Nieuwsbrief
Op de hoogte blijven? Meldt u dan aan voor onze nieuwsbrief.
Het laatste nieuws
Hieronder leest u over de belangrijkste ontwikkelingen bij de Stadsbrug en OV.