Site Logo
Uitzicht op de skyline van Rotterdam gezien vanaf de Noord-oever aan de Maas. Op de voorgrond is een aanlegsteiger van de Water taxi zichtbaar. Fotograaf onbekend.

Stadsbrug en oevers

Rotterdam krijgt een nieuwe brug tussen De Esch (bij de Nesserdijk) en IJsselmonde (bij de Olympiaweg). Op de brug is plek voor openbaar vervoer, fietsers, wandelaars en auto’s.

Rotterdam groeit. We bouwen 30.000 nieuwe woningen in het oosten van de stad, aan beide zijden van de Maas. Er komen dus nog veel mensen bij. Voor hen moet ook de bereikbaarheid op orde zijn. De nieuwe stadsbrug speelt hierbij een belangrijke rol. Zo ontstaat er een nieuwe reisroute die voorkomt dat het verkeer vastloopt.

Vergroten van kansen

Voor Rotterdam-Zuid helpt de brug  bij het vergroten van gelijke kansen. Door de brug, samen met de tram en het station, komen meer banen en opleidingen dichterbij. De brug maakt Zuid ook aantrekkelijk voor studenten om te wonen.

Ambities en uitgangspunten

We maken een plan met ambities (doelen) en uitgangspunten voor het ontwerp van de nieuwe brug en de inrichting van de oevers.  Ook houden we rekening met de scheepvaart. Die moet vlot en veilig de brug kunnen passeren.

Dit plan is een visiedocument dat richting geeft aan de ontwikkelingen rondom de nieuwe brug. Hierin worden de ideeën uit de omgeving meegenomen. In het najaar van 2025 gaan we met bewoners en externe partijen verder in gesprek.

Veelgestelde vragen

Waarom is er gekozen voor een brug en niet voor een tunnel?

Een brug is een zichtbare verbinding en draagt bij aan de beleving van de stad op twee oevers. Een brug is aantrekkelijker voor fietsers en voetgangers. Een tunnel wordt over het algemeen sociaal onveiliger ervaren. De brug biedt daarbij de mogelijkheid voor een autoverbinding. Bij een tunnel is dit niet mogelijk. Het inpassen van een tunnel is minder eenvoudig dan het lijkt. Met name op de plekken waar de tunnel boven komt en moet aansluiten op andere wegen.

Waarom komen er auto’s op de brug?

Het is belangrijk dat zo’n grote investering als een brug bijdraagt aan verbeterde bereikbaarheid voor alle Rotterdammers; ook voor hen die echt hun auto nodig hebben.

Het gaat om een autoluwe verbinding, waarbij de auto niet de meest belangrijkste verkeersdeelnemer is.
Goede bereikbaarheid, ook met de auto, blijft nodig in een groeiende stad waar nog tienduizenden woningen – én ook werklocaties en voorzieningen – worden toegevoegd in de komende jaren.

Een bredere brug – met ruimte voor auto’s – biedt meer mogelijkheden, om nieuwe verkeersmogelijkheden zoals deelvervoer en hulpdiensten gebruik te laten maken van de brug.

Wat is autoluw?

Autoluw betekent dat de auto niet de belangrijkste verkeersdeelnemer is. Over de brug gaan ook de nieuwe OV-lijn, fietsers en voetgangers. De autoluwe wegverbinding heeft een functie voor het verkeer vanuit de omliggende gebieden en stedelijke verplaatsingen, maar is niet bedoeld voor doorgaand (regionaal) verkeer. Daarvoor is de Van Brienenoordbrug bedoeld.

Hoeveel auto’s er gebruik gaan maken van de stadsbrug is afhankelijk van het uiteindelijke ontwerp, de inrichting van de brug en de andere wegen. Dit wordt in deze fase, de planning- en studiefase, uitgewerkt.

Met het ontwerp en de inrichting van de brug zoeken we naar een goede balans tussen de verschillende soorten verkeer en een goede doorstroming van verkeer met lagere snelheid voor de auto.

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven? Meldt u dan aan voor onze nieuwsbrief.

Het laatste nieuws

Hieronder leest u over de belangrijkste ontwikkelingen bij de Stadsbrug en OV.