Site Logo

Veelgestelde vragen

Algemeen

Wat is het project Stadsbrug en OV?

Het project Stadsbrug en OV bestaat uit drie onderdelen:

  • Een nieuwe stadsbrug en oeverontwikkeling tussen De Esch (bij Nesserdijk) en IJsselmonde (bij Olympiaweg)
  • Hoogwaardige openbaar vervoerverbinding (HOV) tussen Kralingse Zoom en Zuidplein
  • Het aanpassen van het evenementenstation Rotterdam Stadion bij De Kuip naar een gewoon NS-station Rotterdam Stadionpark.

In het project Stadsbrug en OV werken vier partijen samen. Dit zijn het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, de Metropoolregio Rotterdam – Den Haag (MRDH) en gemeente Rotterdam.

Waarom is een nieuwe stadsbrug en OV-verbinding nodig?

Rotterdam groeit hard. In het gebied tussen Alexander en Zuidplein komen 30.000 nieuwe woningen, dat betekent dat hier zo’n 100.000 mensen gaan wonen. Ook in de regio, zoals in Capelle aan den IJssel, wordt gebouwd.

De nieuwe stadsbrug, tram en het nieuwe NS-station op Zuid zijn nauw met elkaar verbonden.

Met de komst van de brug, tram en station ontstaan nieuwe, snelle reisroutes door de stad. Dit zorgt ervoor dat alles goed bereikbaar blijft: werk, school, voorzieningen, sport, familie en vrienden.

Juist voor Rotterdam Zuid helpt het bij het vergroten van gelijke kansen voor iedereen. Bijvoorbeeld omdat de brug waarschijnlijk 15.000 extra banen binnen het bereik van 45 minuten reistijd brengt. De brug maakt Zuid ook aantrekkelijk voor studenten om te wonen.

Meer weten over plannen tussen Alexander en Zuidplein? Klik dan hier.

Wat is de planning van het project?

De gemeenteraad stemde in december 2023 in met de plannen. In januari 2024 is het bestuurlijk akkoord gesloten tussen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en gemeente Rotterdam. Het project is nu in de planning- en studiefase. Die duurt tot ongeveer 2028.

Daarna volgt de uitvoeringsfase. Naar verwachting vindt dit tussen 2030 en 2035 plaats.

Hoeveel kost het project?

Het totaalbudget voor het project Stadsbrug en OV is ongeveer €1,5 miljard (inclusief BTW, prijspeil 2022).

Stadsbrug en Oevers

Waarom is er gekozen voor een brug en niet voor een tunnel?

Een brug is een zichtbare verbinding en draagt bij aan de beleving van de stad op twee oevers. Een brug is aantrekkelijker voor fietsers en voetgangers. Een tunnel wordt over het algemeen sociaal onveiliger ervaren. De brug biedt daarbij de mogelijkheid voor een autoverbinding. Bij een tunnel is dit niet mogelijk. Het inpassen van een tunnel is minder eenvoudig dan het lijkt. Met name op de plekken waar de tunnel boven komt en moet aansluiten op andere wegen.

Waarom komen er auto’s op de brug?

Het is belangrijk dat zo’n grote investering als een brug bijdraagt aan verbeterde bereikbaarheid voor alle Rotterdammers; ook voor hen die echt hun auto nodig hebben.

Het gaat om een autoluwe verbinding, waarbij de auto niet de meest belangrijkste verkeersdeelnemer is.
Goede bereikbaarheid, ook met de auto, blijft nodig in een groeiende stad waar nog tienduizenden woningen – én ook werklocaties en voorzieningen – worden toegevoegd in de komende jaren.

Een bredere brug – met ruimte voor auto’s – biedt meer mogelijkheden, om nieuwe verkeersmogelijkheden zoals deelvervoer en hulpdiensten gebruik te laten maken van de brug.

Wat is autoluw?

Autoluw betekent dat de auto niet de belangrijkste verkeersdeelnemer is. Over de brug gaan ook de nieuwe OV-lijn, fietsers en voetgangers. De autoluwe wegverbinding heeft een functie voor het verkeer vanuit de omliggende gebieden en stedelijke verplaatsingen, maar is niet bedoeld voor doorgaand (regionaal) verkeer. Daarvoor is de Van Brienenoordbrug bedoeld.

Hoeveel auto’s er gebruik gaan maken van de stadsbrug is afhankelijk van het uiteindelijke ontwerp, de inrichting van de brug en de andere wegen. Dit wordt in deze fase, de planning- en studiefase, uitgewerkt.

Met het ontwerp en de inrichting van de brug zoeken we naar een goede balans tussen de verschillende soorten verkeer en een goede doorstroming van verkeer met lagere snelheid voor de auto.

Tram

Wat betekent Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)?

Hoogwaardig Openbaar Vervoer is een vorm van openbaar vervoer (tram, bus of metro) die snel is, zeer vaak gaat, comfortabel én betrouwbaar is.

Welk type HOV gaat hier rijden?

Voor dit project is in het voorjaar van 2025 de voorkeur uitgesproken voor een tram. Dit past goed in het bestaande ov-netwerk, biedt ten opzichte van de bus-systemen meer capaciteit, meer mogelijkheden voor groen, en is makkelijker uit te breiden wanneer het aantal reizigers in de toekomst groeit. Voor een definitieve keuze werken we nog een aantal voorwaarden verder uit.

Zo onderzoeken we of de tram goed kan aansluiten op het metro- en busstation Zuidplein. Moet de aanleg passen binnen de financiële afspraken. En is het nodig dat de gemeente Rotterdam en de MRDH afspraken maken over de jaarlijkse kosten voor exploitatie, beheer en onderhoud van de trams.

Hoelang duurt een rit tussen Kralingse Zoom en Zuidplein?

De nieuwe tram rijdt in ongeveer 15 minuten tussen Zuidplein en Kralingse Zoom. De tram vertrekt elke 5 minuten. Omdat de tram een eigen rijbaan heeft en voorrang krijgt op de kruispunten, is de reistijd van de tram betrouwbaar. En de tram rijdt comfortabel. Bijvoorbeeld omdat je in een nieuw voertuig reist met fijne stoelen, maar ook omdat de bochten niet te scherp zijn.

Waarom komt er een nieuwe tramverbinding tussen Zuidplein en Kralingse Zoom?

Rotterdam groeit. Er komen nieuwe woningen en nieuwe mensen bij. Om iedereen makkelijk te laten reizen door Rotterdam, is een extra tramverbinding nodig. Daarmee voorkomen we dat het bestaande ov-netwerk in het centrum (metro en tram) te druk wordt.

Wat betekent de nieuwe tramverbinding voor de bestaande straten in de wijken?

De tram gaat rijden door straten waar nu nog geen tram rijdt. Dit betekent dat deze straten gaan veranderen. We ontwerpen een nieuwe inrichting voor de straten waarbij we kijken naar ruimte die nodig is voor de tramrails en de haltes, maar ook naar de ruimte voor de auto, fiets, voetganger en voor groen. Ook onderzoeken we wat de komst van de tram in de straat betekent voor de routes van de auto, fiets en voetgangers en hoe de wijken goed bereikbaar blijven voor de bewoners.

Station Rotterdam Stadionpark

Waar komt het station Rotterdam Stadionpark?

Het bestaande NS-station Rotterdam Stadion bij De Kuip wordt omgebouwd naar het NS-station Rotterdam Stadionpark. Op dit moment is het station alleen in gebruik bij voetbalwedstrijden en evenementen. Dat gaat veranderen.

Hoe komt het station eruit te zien?

Samen met ProRail werken we aan het ontwerp voor het nieuwe station: met nieuwe sporen, een extra perron, tramhaltes, een oversteek loopbrug over de sporen en een prettige stationsomgeving. Belangrijk is dat mensen in de omliggende wijken het station vanaf beide kanten van de sporen per fiets en te voet, goed en veilig kunnen bereiken.

Met een nieuwe loopbrug over het spoor kunnen zij straks ook eenvoudig naar het nieuwe Getijdenpark in de Maas en naar de winkels aan de Beijerlandselaan. Daarnaast komt er een loopbrug vanuit de kant van de Kuip, zodat bezoekers van evenementen gemakkelijk op de perrons komen.

In 2025 en 2026 wordt het Voorlopig Ontwerp van het station Rotterdam Stadionpark verder uitgewerkt. Daarna werken we aan het Definitief Ontwerp dat naar verwachting eind 2027 klaar is.

Waar kun je vanaf het station Rotterdam Stadionpark naartoe?

Vanaf station Rotterdam Stadionpark kun je straks zes keer per uur met de sprinter tussen richting Dordrecht en Den-Haag reizen.

Kunnen supporters straks nog met de trein naar een voetbalwedstrijd?

Het nieuwe station Rotterdam Stadionpark houdt rekening met supporters. Er komt een extra in- en uitgang die op wedstrijddagen open is.

Wat gebeurt er met het goederenemplacement dat nu langs station Rotterdam Stadion ligt?

Het voornemen is om dit deel van het goederenemplacement te verplaatsen naar de Maasvlakte. Voor het verplaatsen van dit emplacement moet de financiering nog worden vastgesteld.

Blijft station Rotterdam Zuid open?

Ja, dit klopt. Het station Rotterdam Stadionpark komt erbij.

Stadion Stadionpark ligt langs de Oude Lijn, komen er langs deze lijn nog meer nieuwe stations?

Er wordt gekeken naar het openen van vier nieuwe stations langs de spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht (de Oude Lijn genoemd). Of deze stations er inderdaad komen is niet zeker, dat hangt af van besluitvorming eind 2025. Kijk voor meer informatie op: Leiden-Dordrecht | ProRail.

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven? Meldt u dan aan voor onze nieuwsbrief.

Het laatste nieuws

Hieronder leest u over de belangrijkste ontwikkelingen bij de Stadsbrug en OV.